TEMUSIHAT KAMPUNG TELOK CHENGAI

Pada 10 Jun 2017 bersamaan 15 Ramadan 1438H, Temuseru Kesihatan Masyarakat (Temusihat) Ramadan telah diadakan di Telok Chengai, Kuala Kedah. Temuseru (outreach) melibatkan pesakit dialisis, diabetes dan warga emas oleh Pasukan Saringan Kesihatan (Pasak). Program turut disertai oleh Pengerusi JKKK Telok Chengai Luar dan Pengerusi JKKK Kg Masjid Telok Chengai. Pemeriksaan kesihatan, khidmat nasihat kesihatan serta ubat percuma turut diberikan di samping sumbangan barangan keperluan harian.








Salah seorang yang diziarah adalah mantan ketua cawangan Umno Telok Chengai Dalam yang mesra dengan panggilan Pak Mail. Beliau sudah berumur 88 tahun tetapi masih sihat walafiat. Walau bagaimanapun, isteri beliau yang juga mantan ketua wanita cawangan sudah agak uzur disebabkan penyakit Parkinson.



Antara yang diziarah juga adalah seorang pesakit dialisis, berumur 29 tahun, bernafas menggunakan tracheostomy tube, makan melalui PEG tube dan dialisis menggunakan permanent catheter. Beliau sudah lumpuh akibat HIE sejak 2 tahun lepas. Beliau perlu dibawa untuk dialisis 3 kali seminggu di hospital. Saya amat kagum dan berasa insaf melihat kesabaran ibu bapanya menjaganya. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Semoga keluarga ini terus dikurniakan kesabaran dan kekuatan. Ziarah pesakit-pesakit ini sangat menimbulkan kesyukuran agar kita sentiasa menghargai kesihatan yang dikurniakan.




Comments